måndag 17 augusti 2020

Oj vilket fiske i stan när Burström vann

 På grund av de nordliga vindarna var förhoppningen om bra fiske inte stor när vi på söndagskvällen tävlade i stan. Bra fiske i havet blev det inte heller men väl i åmynningen eller nedersta delen av ån. 

Peter, Thomas och jag började vid småbåtshamnen medan Melander gick ut mot postterminalen och Burström mot ån. Jag drog snabbt en 10-grammare men efter en kort stund insåg vi tre vid småbåtshamnen att det måste till en förflyttning om vi ska få fisk. 

Jag gick snabbt mot ån och gamla E4-bron där jag ställde mig mitt emot Burström som då hade fått 3-4 små fiskar. En kort stund därefter drar han med lite mellanrum 4 fina abborrar och i samma veva ansluter Peter och Thomas och ställer sig ovanför Burström. Även dom börjar dra fisk så det är bara för mig att bege mig till andra sidan där dom står. Sedan har vi alla fyra ett fint fiske även om perioder utan fisk uppstår då och då. Jag får ändå inte riktigt kläm på hur dom ska tas idag och ser att de andra tre fiskar bättre och jag inser att något extra måste till om jag ska ha nån chans. Testar en snabbis ut mot norra kajen men där kammar jag noll. Jag ser att fisken finns där men jag lyckas inte få dom. 

Går tillbaka till de andra som fortfarande drar fisk. Frågan är nu bara vem av dom som skulle vinna. Ibland trodde jag Burström, ibland Thomas och ibland Peter för alla drog bra med fisk men inte alltid samtidigt.  Det skulle visa sig bli otroligt jämnt och trots de höga vikterna skulle en enda fisk mer eller mindre för någon av de tre ha förändrat platsordningen. Nu blev det Burström som tog hem segern 30 gram före Thomas, som i sin tur hade 30 gram mer än Peter. Jag var nästan 4 kilo efter och Melander gav upp ganska tidigt då det var fisktomt ute i havet.

  1. K-J Burström        12740g
  2. Thomas Viström 12710g
  3. Peter Forsberg     12680g
  4. Mikael Wiström     9040g
  5. Urban Melander vägde ej in

Som det ser ut nu så kommer de sydliga vindarna tillbaka under måndagen och då kan det bli tävling på onsdagkväll vilket i så fall kommer att stå på Peters blogg.