torsdag 10 september 2020

Urban Edgren vann överlägset i stan

Jag hade inte alls någon känsla för att det skulle bli bra fiske inför onsdagens kvällstävling i havet kring Sundsvall. Vi utgick från stan och fick ta bilen dit vi ville bara vi höll oss till havet eller ån. 


En som enträget brukar söka sig till sitt favoritställe i stan är Urban Edgren men vid tidigare tävlingar i sommar så har inte fisken funnits på plats när han varit där, och så var det heller inte vid tävlingsstart denna gång. Däremot kom den in senare och då var Urban efter lite letande åter på plats och fick ett fantastiskt fiske vilket gjorde att han drog 10,7 kilo och mer fisk än oss andra tre tillsammans. 


Peter och jag hade åkt söderut på olika platser men utan framgång innan Peter begav sig tillbaka närmare stan. Med 35 minuter kvar och 12 fiskar i min låda testade jag ett ställe i Vapelnäs där jag vid tidigare tillfällen fått ett par kilo men det har varit ganska begränsat. Här började jag få lite fisk och med 20 minuter kvar var det fisk på nästan varje utlägg och jag fick ihop totalt 3,6 kilo. Peter hade upplevt ett liknande fiske och hade bara några enstaka fiskar när han de sista 20 minuterna fiskade vid postterminalen där det nappade oavbrutet, vilket gjorde att han fick ihop 3,4 kilo. Thomas hade fått nån fisk i ån men avslutade fisket nere i stan och för honom stannade vågen på 2 kilo. 


Att det oftast kommer in mer fisk på kvällen vet vi men denna kväll var något utöver det vanliga.


Min tro på dåligt fiske stämde ju inte alls och trots att vi är få på tävlingarna så är det ändå riktigt roligt. Vi hittar nya ställen och vi lär oss hela tiden något nytt även om man ibland aldrig blir riktigt klok på hur fisken fungerar.