måndag 14 september 2020

Söndagens fiske

Minst en gång per år brukar vi köra en tävling där vi får ta bilen och välja valfria fiskeplatser i ån och havet. På söndagen var det en sån tävling och denna gång var den 5 timmar vilket jag tycker är bra för man vill verkligen försöka hinna med så många platser som möjligt, nästan så man önskar att man kunde klona sig. Men det är lite stressande också ...


Denna gång valde vi att första halvtimmen starta gemensamt i å-mynningen. Burström hade ett par mindre napp men för oss andra var det stendött så man önskade bara att halvtimmen skulle försvinna.

 

De ganska kraftiga västliga vindarna som kommit på lördagskvällen hade gjort att vattnet var väldigt klart vilket inte är något bra tecken och min tänkta plan gick inte att följa. Jag bestämde mig snabbt att istället åka söderut och beta av några skyddade platser som kanske inte var lika känsliga och senare framåt skymningen fiska på några "säkra" ställen närmare i stan i hopp om att fisken sökt sig in. Från ån och på väg till bilen så pratade jag med Peter som nämnde att det kan vara bra längre upp i ån dit Thomas lär ha åkt. Detta gjorde att jag blev tvungen att även lägga in övre delen av ån i min plan.


För att göra en lång historia kort så fick jag en del av min fisk uppe i ån men jag hade mitt absolut bästa fiske på länge ute vid Klampenborg där jag ganska snabbt hittade på mört, inte de största men väldigt många. På slutet då jag hade tänkt fiska närmare stan hann jag inte med mer än Kubal men det gav inte en fisk, bara ett napp. Nu verkar det inte spelat någon roll att stan inte hanns med då Burström hade finkammat området och bl.a varit ut till postområdet två gånger utan resultat. 


Vid invägningen visade det sig att Thomas och Peter fått bra med fisk i åns övre del. Min kasse med nästan bara mört vägde 11,4 kilo, Thomas blandat mört och abborre vägde 10,4 kilo och Peters med abborre vägde 5,9 kilo. Burström vägde inte in liksom Ljung och Bergström som gett upp och avbrutit i förtid. 


Jag skulle tippa på att metet i havet är färdigt för denna säsong om det inte blir väldigt gynnsamma vind- och väderförhållanden framöver. Möjligen att det kan bli något runt småbåtshamnen i stan men där har det blivit väldigt begränsat med platser p.g.a bygget som pågår där.