måndag 16 november 2020

Resultat från söndagen den 15/11

På söndagen tävlade vi i Västersjön som ligger nära Öjesjön. Sex deltagare blev vi och mina förhoppningar om bra fiske var väldigt låga p.g.a årstiden. Jag blev därför ganska förvånad när flötet dök på första utlägget men tyvärr visade det sig bara vara väldigt liten fisk som bara drog i grejerna och det skulle ta ett tag innan första abborren på 5 gram kom upp. 


Thomas som stod bredvid mig drog rätt som det var en skaplig mört bland de enstaka mikroabborrarna vilket gjorde att hoppet steg. Även jag fick en lite bättre mört men sen var allt som vanligt igen och jag tog beslutet att förflytta mig till andra sidan sjön, vilket med facit i hand var helt meningslöst då det inte gav någonting.


Väl tillbaka på startsidan så hade Thomas fått en ganska fin abborre medans Melander som kommit till Thomas inte hade fått något bra. Jag fiskade mig tillbaka mot utgångsplatsen och änden av sjön nästan helt utan napp förutom en 50-grams abborre. 


När jag stötte på Burström som inför tävlingen var betydligt mer optimistisk än vad jag var så såg jag på hans leende att han haft ett för dagen okej fiske och förstod att han skulle bli svårslagen. Han hade efter en dålig start hittat en kortare sträcka där det nappade bra strax utanför vasskanten. 


Bengt som fiskat på båda sidor om starten hade haft ett dåligt fiske innan även han hittade fisk strax utanför vassen i tävlingens slutskede. Bosse såg jag inte till och det visade sig att han avbrutit i förtid och åkt hem till värmen.


Vid invägningen visade det sig att Burström hade fiskat klart bäst med sina 1790 gram och därmed tog sin andra raka seger. Thomas var tvåa på 1170 gram och bronset tog Bengt på 650 gram. Utanför pallen var jag med 545 gram, Melander 310 gram och Bosse som avbröt. 


Väderprognosen berättar om kyla nästa helg så vi får se om den stämmer och om det är färdigmetat för denna säsong eller om vi kan härda ut ett tag till.